torsdag 23. juni 2011

Stortingsrepr. i SP om Dnks fremtid og homofili


I VLs "Min Tro" lørdag 11.juni er det en av stortingsrepr. fra SP som forteller om oppvekst, liv og tro og kommer med noen tanker om Den norske kirke. Tankene som gjorde meg oppgitt var synet på kirkens fremtid og på Dnk og homofili.

At skal Dnk ledes av sine medlemmer er hun litt skeptisk på. En av begrunnelsene: "Jeg tenker for eksempel på kirkens syn på homofili. Jeg tenker at Gud skapte vel homofile også... Jesus var ikke gift, og vi vet ikke hva han var, heller." Det må jeg si var litt av en argumentasjon! I Dnk er det ikke bare et syn på homofili. Det er ikke noe som heter "kirkens syn på homofili."

Frykten ved at Dnk skal tas hand om av sine egne er at den da vil bli for snever og det neppe vil være plass for henne der. "Jeg er opptatt av folkekirken, og jeg er redd for at det ikke skal være plass til meg og mitt vanlige liv." Min kommentar er at blant biskoper, bispedømmerådene og kirkemøtet er det like store forskjeller i syn på mye av det som tas opp som det er forskjeller i stortinget. Og Dnk vil på samme måte som før henvende seg til enhver innbygger. Forskjellen er at Dnks medlemmer endelig selv både kan være deltakere lokalt og være med sine representanter for å styre båten.

At det kan være mulig at en stortingsrepresentant som er partiets kirkepolitiker har så lite fakta om kirken i dag! Og mht. SPs syn på folkekirken: Partiet som vil at landet i politisk forstand mest mulig skal styres lokalt, ønsker ikke at Dnk skal ledes av sine egne, med utgangspunkt i det lokale. Noe skurrer.

1 kommentar:

  1. INNLEGGET HAR ANDRE PLASS I VÅRT LANDS "VERDIDEBATT"I DAG!
    Jeg sendte innlegget til Vårt Land og det er kommet en del kommentarer. Bl.a. at faren for fortsatt fundamentalisme i kirken vil bli større da. Staten er en garantist mot dette.

    En skriver: "Jeg kan tenke meg at mange mer eller mindre kristne kirkebrukere, ser staten som garantist for fortsatt forskjell på liv og lær; for læren, den offisielle og svært fundamentalistiske, ser ikke ut til å være lett å revidere." Hallesbys forkynnelse og luthersk konkordier fra 1500-tallet henvises også til som begrunnelse.

    Jeg kommenterte slik: Mener du at dersom biskoper, bispedømmerådene og kirkemøtet fikk hovedansvaret i Den norske kirke, vil det bli mer av helvete i forkynnelse og framtoning?

    Dessuten skriver jeg: Men i innlegget mitt er hovedkritikken min at partienes stortingsrepresentanter med særlig ansvar i kirkespørsmål bør ha sitt utgangspunkt i nåværende kirke. Det er håpløst å snakke med mennesker som ikke skjønner at Dnk har forandret seg på svært mange måter siden forrige generasjon.

    SvarSlett